Élhető városrész egy élhető városban: Aspern, Bécs Tóvárosa

Nagyot gondoltak a bécsi városvezetők és lakosok 2007-ben. Megálmodtak egy élhető, autómentes, természetközeli városrészt, ahol minden megtalálható egy helyen: lakóhelyek, munkahelyek, vásárlási lehetőség, iskola, óvoda, szórakozási lehetőségek. A tervezéskor az életminőség és együttműködés elősegítése volt az elsődleges cél.

Aspern 1905-ig önálló kisváros volt Bécs mellett a Duna bal partján, majd 1912-től 1977-ig az asperni repülőtér működött a területen, változó intenzitással és funkciókkal. A repülőtér elhagyatott és környezetileg megviselt területére tervezték meg a maga nemében Európában egyedülálló városrészt. A tervezés 2004 és 2007 között, széles nemzetközi és helyi együttműködés és társadalmi konzultációk mentén zajlott, majd a végleges tervet 2009-ben mutatták be.

A városrész átgondoltságát mutatja a kialakítása, a közlekedése, de a közösségi életének szervezettsége is. Óriási területről, és projektről van szó: a 240 hektáros területet, mely 340 focipályának felel meg, 2009-től 2028-ig folyamatosan építik, és az 5 milliárd eurós (1540 milliárd forint) beruházás 8500 lakást, azaz 20000 fő lakhatását, és szintén 20000 munkahelyet teremt. A lakások ára 3 ezer euró (925 ezer forint)/m2 körül mozog, ami nem kevés, de nem is kiugró Ausztriában.

Már a terület alaprajza is az egységet, a funkcionalitást és a befogadást jelzi. A köralakú területet egy körút veszi körbe, de autópályáktól elszigetelten, zöld környezetet biztosít az itt élőknek. A terület közepét egy mesterséges tó adja. Amellett, hogy kellemes környezetet biztosít, azért létesítették, mert az építkezés alatt, az egykori repülőtér felszámolásakor keletkezett krátert így tudták hasznosítani, és a kitermelt 600 ezer tonna betont nem kellett elhordani, sőt ideszállítani, hanem beépítették az új épületekbe.

Az említett körúton belüli terület az autóktól szinte mentes, a közösségi mélygarázsokban lehet parkolni. A területen belül a gyaloglást és a biciklizést támogatják, illetve buszjárattal segítik az itt lakókat. Van közösségi biciklipark, melyhez közösségi tulajdonú utánfutót lehet kötni, mely a boltban bevásárlókocsiként is működik, de a kényelemesebbeknek házhozszállítást is biztosítanak. A metrót 2013-ban hosszabbították meg, így 25 perc alatt Bécs belvárosába lehet érni. Az első lakásokat 2014-ben adták át, azaz a metró már egy évvel korábban elkészült!

Az energiaellátás elsősorban tiszta megújulókra épül (napelem, napkollektor, hőszivattyú), emellett a keletkezett szemétből a városrész saját szemétégetőjében szintén áram termelődik. Összességében a házak több energiát termelnek, mint amennyit használnak, a lakók felhasználási szokásait pedig intelligens rendszerek mérik.

Érdemes szót ejteni a lakosok szerepéről. A tervezési fázistól kezdve a bécsi lakosok folyamatosan alkalmat kaptak, hogy aktívan részt vegyenek, véleményt nyilvánítsanak. Az ott lakók, az úgynevezett „élő laboratóriumokon” keresztül továbbra is szoros részét képezik a városnak, nem csak passzív résztvevők. Rengeteg közösségi program, közösségi terek segítik a barátkozást, közös ötletek kifejlesztését. Van egy információs központ, mely tájékoztatást, segítséget nyújt. A lakások között van/lesz saját tulajdonú és bérlemény, sőt szociális bérlemény is, és a változatos méretekkel azt akarták elérni, hogy különböző generációk és társadalmi csoportok tudjanak találkozni és együtt élni.

Igaz, Bécs mindig is a legélhetőbb városok közé tartozott, és biztos, hogy Aspern nem fog rontani a helyzetén.

 

 

Fordítás és összefoglaló: Boza-Kiss Benigna, GreenDependent

Megjelent a Kislábnyom hírlevél 2018. januári (104.) számában.

 

 

Forrás: https://www.aspern-seestadt.at

https://smartcity.wien.gv.at/site/en/aspern-viennas-urban-lakeside/

http://hvg.hu/ingatlan/20161011_Ilyet_is_lehet_epiteni_focipalyak_meg_olimpia_helyett_aspern_becs_varosresz_ingatlanfejlesztes

Kép forrása: https://www.google.at/maps/search/Seestadt/@48.22817,16.499501,16z/data=!3m1!4b1

https://www.flickr.com/photos/aspernseestadt/with/27856435031/