Hat társasjáték a karácsonyi szünidőre (is)
Egy jó társasjáték csodákra képes, észrevétlenül hozza össze, és nyitja meg az embert, amire az évnek ebben a szakában talán még nagyobb szükségünk van, mint máskor. Íme fél tucat remek játék, amelyek biztosan nem okoznak csalódást, különleges ajándékok lehetnek, és garantáltan összehozzák a családot.
Németországban az idei év legjobb játékának választották a Kingdominót. Maga a játék nem kimondottan bonyolult, és viszonylag rövid (egy menet max. 20 perc), ám a taktikai képességeinket igénybe veszi. A játék lényege, hogy a játékosok egy 5x5 mezőn belül maradva minél összefüggőbb és minél értékesebb földekkel építsék körbe a királyságukat. Az nyer, aki a legtöbb pontot érő királyságot alakítja ki.A Kingdominót legfeljebb négyen játszhatják, de a páros változat is kellően izgalmas és változatos.
A kilencvenes évek első felének talán egyik legérdekesebb és legizgalmasabb játéka volt Az Ezüst-tó kincse, így nem csoda, hogy a közelmúltban újra kiadták. A magyar fejlesztésű, vadnyugati Monopolynak is hívott társasjáték minden westernekért rajongó fiú és férfi nagy kedvencének számított. A játék lényege, hogy a játékosok körözgessenek az egyébként igazán impozáns táblán, s ezalatt minél több vadász-, halász vagy bányászterületet, illetve ha szerencséjük van, aranyrögöket szerezzenek meg. Természetesen az győz, akinek a végén a legtöbb pénze van, de persze elbíznia magát senkinek sem szabad, hiszen egy rossz kockadobás, és a rablók azonnal kiürítik a pénztárcánkat, valamint a kincses zsákunkat.
A barkóba és a torpedó kereszteződése, kémtörténettel színesítve, ez a cseh fejlesztésű Fedőnevek. Nagyon kreatív, szabad játék, és elég egyszerű is ahhoz, hogy nagy rákészülés nélkül eljátsszon vele egy, a társasjátékban teljesen kezdő társaság is. A játékot tizennégy év felettieknek ajánlják, de egy tájékozottabb tízéves már simán eligazodik benne. A nehézségi szintet igazából maguk a játékosok állítják be fejben, ők döntik el, mennyire nehéz kérdéseket adnak fel, így a szintet a játékban résztvevők életkorához lehet igazítani. Leegyszerűsítve úgy néz ki a dolog, hogy meghatározott mennyiségű szóra kell rávezetni a játékostársunkat, de úgy, hogy nem a szót mondjuk ki, hanem egy hozzá kapcsolódó más szót. Ez lehet szinonima, vagy bármi, amiből az adott szóra asszociálhat a partnerünk. A Fedőnevek az asszociációk folyamatos keresése és visszafejtése miatt nagyon kreatív, és talán elárul valamit arról is, hogy a játékostársaink hogyan gondolkodnak, és mi mennyire tudjuk követni a gondolkodásukat.
Berg Judit nagy sikerű gyerekkönyv-sorozatának hőse, a rendíthetetlen tengerész egér nevével fémjelzett Rumini: A küldetés című társasjáték úgy teremti újra Rumini történetét, hogy semmi sem vész el az eredetiből, sőt, izgalmasan ki is bővíti a regények univerzumát. A cél, hogy a játékosok teljesítsenek három küldetést Rumini világtérképén. Négy égtáj felé indulva a kalandoroknak számtalan veszéllyel kell szembenézniük, le kell legyőzniük örvényt, vihart, kalózokat, zátonyokat, cápákat, hogy teljesítsék feladatukat. A játék tökéletes családi szórakozás, nem csak Rumini-rajongóknak (bár egy kaland után valószínűleg mindenki azzá válik), és nem csupán gyerekeknek.
A Kutyák és otthonok című társasjáték a memóriajátékok logikáját követi, mégis az egész sokkal több annál. A történet egyszerű: míg a gazdik dolgoznak, a kutyák otthonról a parkba szöknek, a játékosoknak kell az elcsatangolt ebeket hazajuttatni. A cél, hogy minél több kutyát, vagyis nyakörvet ábrázoló korongot gyűjtsünk össze. A kisebbeket a nyakörv színe, a nagyobbakat pedig a házszámok segítik, hogy megtalálják a kutyusok otthonát. A Marbushka játékai szembe mennek az uniformizált slágerjátékok alacsony minőségével, és épp ettől olyan különlegesek, mert nemcsak a legkisebbek, de a felnőttek is imádják mesés világát. A játék készítői azt is szem előtt tartják, hogy kizárólag természetes anyagokat – fa, magas minőségű papír, natúr textil – használjanak a játékok elkészítéséhez, hogy az a lehető legkisebb környezeti terheléssel járjon.
Az Álomház című lengyel társasjátékkal egy táblán, két dimenzióban rakhatjuk össze az ideális otthonunkat. Igaz, a ház falai már állnak, a két, három vagy négy játékosnak a saját szerkezetkész épületét kell megtöltenie a megfelelő helyiségekkel. Ehhez szobakártyák állnak rendelkezésünkre, amelyeket azonban nem húzhatunk fel kedvünk szerint, a tervezéshez így szerencse is kell. Ha kész egy-egy szoba, a másik pakliból kiegészítő kártyákkal tehetjük komfortosabbá és szebbé az otthonunkat. Az alaposan kidolgozott grafikájú, pörgős játék szépsége azonban éppen abban áll, hogy hiába diadalmaskodik valaki, a többieknek sem kell vesztesnek érezniük magukat, hiszen ők is berendezték az otthonukat. És még csak bele sem őszültek, mint ahogy egy valódi álomház felépülésébe szokás… :-)
Szerkesztette: Király Andrea, GreenDependent
Megjelent a Kislábnyom hírlevél 2017. decemberi (103.) számában.
Forrás: https://mno.hu/grund/hat-tarsasjatek-amelyek-mellett-nem-hianyzik-majd-a-teve-2431268